Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Friday, March 5, 2010

Terapi Pernafasan

lately sangat panas.. bila panas sakit kepala pun datang kan?
boleh cuba kot terapi ni...

TERAPI PERNAFASAN UNTUK SAKIT KEPALA & KELETIHAN (BREATHING THERAPY FOR HEADACHE & TIREDNESS)

Kita memiliki hidung berlubang disebelah kiri dan disebelah kanan. Apakah fungsinya sama untuk menarik dan membuang nafas?

Sebenarnya fungsinya tidak sama dan dapat kita rasakan bedanya, sebelah kanan mewakili matahari (mengeluarkan panas ) dan sebelah kiri mewakili bulan (mengeluarkan dingin).

- Jika sakit kepala, cubalah menutup lubang hidung sebelah kanan dan bernafaslah melalui hidung sebelah kiri dan lakukan kira-kira 5 minit, sakit kepala akan sembuh.

- Jika anda merasa lelah , tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan bernafaslah melalui hidung sebelah kanan. Lakukan ulang-alik. Tak lama kemudian, anda akan merasakan segar kembali. Sebab lubang hidung sebelah kanan mengeluarkan panas, sehingga banyak sekali panas , lubang hidung sebelah kiri mengeluarkan dingin .

- Perempuan bernafas lebih dengan hidung sebelah kiri , sehingga hatinya cepat menjadi dingin. Laki-laki bernafas lebih dengan hidung sebelah kanan , sehingga cepat sekali marah .

credit to: ratuhati.com

3 comments:

yonna said...

err really akak?tak pernah dengar lagi terapi mcm ni.selalu terapi yang biasa2 ja.

should try la 1 day hehe :) thanks 4 sharing.

sya said...

aduih.. malunya.. selalu buka ratuhati.com, tapi tak perasan kan terapi ni... terima kasih mrs azmi.. boleh dipraktikkan ni.. memang selalu sakit kepala semenjak musim panas ni..

~mrs azmi~ said...

@yonna:tataula kesahihannye kanns.. tapi as long as tak memudaratkan, ape salahnya cuba kan?

@sya: ehehe.. sebab thread ni dalam ratu hati duk belakang2 kot.. jadi tak perasan^_^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

::peringatan buat pengunjung::

"segala kandungan dan sebarang pernyataan yang berada didalam blog ini adalah datang dari repekan puan empunya blog ini. segala ayat pedas, manis, masam atau masin hasil dari idea, email dan segala macam benda adalah semata2 untuk memuaskan hati beliau. kalau ada yang baik jadikanlah tauladan dan kalau yang tak baik, jadikanlah sempadan

puan empunya blog juga tidak bertanggungjawab akan kesahihan sesetengah fakta yang terpapar disini. kepercayaan adalah tanggungjawab anda sebagai pembaca"