Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Thursday, April 29, 2010

fenomena DSLR

kalau dulu cuma cameraman - cameraman professional saja punya kamera gabak ni.....


pastu masa tu fenomena 'Official Photographer' time kawen pun takla semeriah zaman sekarang. ingat lagi zaman kakak dan abang kawen dulu... semua pakai camera sendiri pakai filem cume ada 36 keping... tak tolak gambo tak jadi!!

sampai masa saya kawen, bila kakak - kakak tau harga pakej fotografi yang saya ambil macam - macam reaksi ada

"baik ko bagi Ariff ni amik gambar pakai camera digital ni dari bazir - bazir duit kat orang.."

gulp?!sighsigh

ade pulak yang cakap

"time ko kawen dah macam ni punya harga... sok anak ko tah macamane rupenye!!"

tapi saya teruskan jugak dengan pakej tu.. dan hasilnya, saya tak menyesal dengan keputusan saya alhamdulillah memori indah hari itu dapat dirakamkan dengan baik!!

semuanya dengan bantuan kamera DSLR dan juga imaginasi 'OP' saya pada hari itu.

ketika tahun 2008, DSLR sudah menjadi kegilaan tapi saya masih tak pernah bermimpi untuk memiliki kerana harganya yang terlalu mahal!

bila sampai ke tahun 2010 ni... lagi dasyat fenomena ni!! memiliki DSLR adalah sesuatu yang biasa!! satu masa dulu orang dok gila nakan kamera compact yang nipis, sekarang giliran kamera besar gedabak pulak... g majlis - majlis dinner atau kenduri kawen pun tanpa segan silu orang bawak. walaupun bukan dia OP untuk majlis. bolehla pengantin rase jadi cam artis! ala2 ramai paparazzi gitew!! hakhak walaupun sebenarnya ada yang 'tak berapa pandai' atau 'tak berapa kreatif' dengan angle yang menarik, 'dia' tetap nakkkkkk jugak ada camera canggih ni.. dasyat kan?

ada yang beli dengan sebab.....

"........... aku nak carik duit lebih, ambil gambar kawen ke, majlis2 ape2lah"

atau

"...........aku mmg minaaaaaaaaaaat sangat dengan bidang ni dari aku kecik lagi"

ada jugak yang camni

"...........aku....aku....aku ikut orang, orang beli cam best je.. aku pun belila"


betapa besarnya pengaruh untuk memiliki DSLR sekarang. Boleh kata setiap orang begitu taksub ingin memiliki... ada yang sanggup ikat perut, semata - mata nak beli aku tak kondem sape2 yang ikat perut tau!!, ada pulak yang sanggup korbankan duit ptptn sebab nak ada kamera canggih macam kawan - kawan dia tapi dalam masa yang sama keperluan keluarga diabaikan... alahai.

sebenarnya macam2 lagi kisah yang timbul semata - mata untuk memiliki DSLR yang bukanmurah harganya....

dan sebenarnya..... saya pun tak terkecuali, nakkan kamera secanggih ini.. cume bila memikirkan keperluan lain yang lebih mendesak, nanti - nantilah..... esok2 kalau ada rezeki lebih, bolehla kot!!jelir cukuplah kamera yang ada sekarang....

18 comments:

HEMY said...

huwaaahhhhh!!!!! sedeyyyyy.....sedey baca entri niiiii

lemonade said...

mahu DSLR jugakkkkk!!!

Lady of Leisure said...

betul tu skrg ni almost everybody ada dslr, masa i kawin itu hari ramai giler yang snap snap snap ngan dslr, i dok bajet n feeling2 macam artis dah... hihi

Sifu Mirza said...

hai mrs azmi ni... bagi saya bergetar balik...

memang dah mengidam..tgh ngumpul ongkosnya..

nak yg canon punya... :-)

~mrs azmi~ said...

@HEMY : sebenanye rentetan dari entry awak tuu dan macam2 kisah lagi kat keliling2 saya ni.. sebab tu keluar entry ni

@Lemonade: jom kumpul duit!!

@Lady: kanns! kite2 ni tumpang glemer dalam flash2 yang banyak2 tu je hiks!

@sifu: hehehe... ampuuuuuun! tak niat menggetarkan hati sesiapa! tapi kalau betul2 mampu @ betul2 minat tak salah beli

sya said...

haha.. betul tu mrs azmi...
dah jadi fenomena... :P
termasuk husband saya..
tapi, bukan dia untuk dia, tapi untuk saya kononnya. sebab isteri dia ni suka ambik gambar... hehehe
tapi, saya lebih suka yang digital biasa je.. :)

~mrs azmi~ said...

wah! nak camera biasa tapi dapat yang luar biasa!!! syok2..

kalaulah husbandku sesporting husbandmu.... ahaha

Unknown said...

mrs azmi.. bile nak buat photoshoot lg... heheh.. ikhlas dr OP anda - Ahzadesign Photography... :)

yonna said...

hahaha yonna pun mcm akak. nak gila gila gila. yang basic pun okay T__________T even mmg tak pandai nak amek gambar sebenarnya. angel2 ke ape hahaha, tp boleh belajar :D

sekarang ni compact camera yonna dah rosak.kalau boleh nak beli yg lain tu, amek la yg memuaskan hati skali T________T hee, mmg taknak compact camera dah.

Papa meow said...

Salam ziarah...intai2 belog.

Btl tu, tgh gila gak ni :D
Dah dapat semua benda nk snap...

ckLah @xiiinam said...

ckLah pun nak beli...tapi kena jual kamera gedabak yang dah 10 tahun tu dulu.....hu..hu...

Kujie said...

bajet ada
tetapi tiap kali nak beli
'ehh...membazie ke ni?"


entah..fikir berpuluh kali
orang lain sekali napas je beli...eee...
org tak pandai bershopping macm ni le

nak tak nak...nak tak nak..
last2 tahun berlalu, masih juga tak ade benda ni

adie said...

tu la kan. skang ni kalu tengok org bawak DSLR,rasa cam jeles jer.

aku punyer sebab plak "nanti biler ambik gambar,gambar jadi cantik" hehe :D

~mrs azmi~ said...

@ahzadesign: uhuk uhuk! fotoshoot seterusnya kene tunggu babyla...

@yonna: selamat membeli dik!! akak tak dapekla nak membeli sekarang.... dok tinggal mimpi jelaaaa

@papameow: banyaaakla gambar2 anak2 chomel dalam blog papa nantii^_^

@xiinam: kalau dah 10tahun dah layak kot tukar baruuuu! hikhiik

@kujie:shopping ikut nafsu semata mmg terus sambar kak... tapi bila sambil fikir2 jadi berat hati....

@Mrpenyubiru: tula.. dok jeles tgk org amik gambo cantik..... padahallll sendiri tak reti carik angle! ahhahaha

Yunus Badawi said...

Saya pakai kamera bodoh cap ayam aje huhuhu

~mrs azmi~ said...

@YB: cap ayam cap ayam pun banyaaaaaaaak jasanya kan?

Elya Roza said...

ari tu citibank ade buat promo....0% interest..for DSLR
tak tau la adh abeh ke blommm

~mrs azmi~ said...

@Elya Elmo: hoho... 0%interest tapi still kene hutang dengan dorg... klu iman tak kuat memang akan amik punyeeee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

::peringatan buat pengunjung::

"segala kandungan dan sebarang pernyataan yang berada didalam blog ini adalah datang dari repekan puan empunya blog ini. segala ayat pedas, manis, masam atau masin hasil dari idea, email dan segala macam benda adalah semata2 untuk memuaskan hati beliau. kalau ada yang baik jadikanlah tauladan dan kalau yang tak baik, jadikanlah sempadan

puan empunya blog juga tidak bertanggungjawab akan kesahihan sesetengah fakta yang terpapar disini. kepercayaan adalah tanggungjawab anda sebagai pembaca"