Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker
Showing posts with label cuti - cuti. Show all posts
Showing posts with label cuti - cuti. Show all posts

Wednesday, December 25, 2013

Alkisah 'kehilangan' pasport sebelum Singapore Office Trip

Sudah berbulan - bulan dulu trip ni. 1st company study trip........ tak jauh mana pun, ke seberang tambak sahaja kali ke 3 menjejakkan kaki ke Kota Singa. bukan ke universal studio... cuma ke Garden By the Bay, Singapore Botanical Garden & Jurong Bird Park

Meh nak cerita kekalutan waktu memperbaharui pasport sebelum trip tu....

Dua minggu sebelum trip baru punya kesempatan untuk memperbaharui paspot antarabangsa yang tarikh luputnya disember tahun sudah. Sebab nak perbaharui paspot perlulah bawa yang lama kan? Alkisah,saya memang jenis suka menyimpan tapi yang menjadi masalah, suka menyimpan sampai lupa simpan barang tu kat mana!! puas geledah segala macam laci kat rumah tapi memang tak jumpa pasport lama tu! lebih memburukkan keadaan, paspot antarabangsa suami pun saya gagal temui! walauwei!!

terus google apa nak buat kalau paspot antarabangsa hilang, muka pucat tak berdarah waktu terbaca


1-3 bulan?! habislah......

kalau ikut tempoh tu memang takkan sempat dapat paspot utk ofis trip. Tapi cuba juga mana tahu boleh dapat cepat

ada terbaca juga kalau paspot hilang bukan disebabkan jenayah tak perlu buat laporan polis, boleh terus ke pesuruhjaya sumpah. Itulah yang saya lakukan, terus ke istana kehakiman putrajaya untuk buat pengakuan bersumpah. Malangnya, waktu tu pihak pesuruhjaya sumpah kembali memerlukan laporan polis sebelum mereka boleh memproses permohonan saya. T______T memang sebelum ini boleh dilakukan tanpa laporan polis, tapi berlaku banyak kekeliruan, maka laporan polis kembali menjadi kemestian

pening pula nak cari balai polis putrajaya, dugaan sungguh! dah puas pusing - pusing putrajaya dengan bantuan aplikasi WAZE yang kadangkala mengelirukan barulah sampai ke IPD Putrajaya. Selamatlah buat laporan mengenai 'kehilangan' paspot-paspot berkenaan.

elok keluar dari balai polis, dapat panggilan dari suami 

"yang, abg dah jumpa paspot kita"

"haaa?!! jumpa kat mana?"

"dalam laci meja solek"

...........dalam hati menggerutu sendiri sebab tempat yang suami jumpa tu saya dah bongkar 2-3 kali tapi langsung tak nampak!

dasar perempuan kelam kabut!

saya dan suami memang terlalu banyak percanggahan tapi untuk aspek yang satu ni memang kami saling melengkapi. Saya seorang yang sangat kelam kabut - suami seorang yang sangat -sangat - sangat tenang

lega dan syukur dapat  memperbaharui paspot tanpa melalui sesi soal jawab dengan pegawai

dapatla ke Garden by the Bay ^_^







Saturday, June 15, 2013

Sabah Gateway Day 2 - Mabul & Kapalai Island (Part 2) - Semporna - Lahad Datu

hadoiyai... citer dah basi nih... hegeh2 tak siap lagi buat sekuel entry.... 




Bila dah petang hajat hati nak capture sunset... tapi takde rezeki.... hari kami pergi awan menutupi keseluruhan cahaya matahari.... walaupun dah gigih stanby kat cafe tu awal2 tapi kelabuuuuuu je... takpala... kat mana2 pun boleh capture keindahan ciptaan Allah kan

petang tu tiba2 jumpa budak comel ni..... bila kita datang dekat lagi eksaited dia melompat2 tunjuk kemahiran... kita yang risau kalau terlajak lompat mau berenang dia dalam laut tuuuu




 lagi kita snap lagi galak dia berposing... hihi.... kalau dah dasar pecinta kucing, mana2 pegi pun boleh spot makhluk comel ni... padahal kadang2 orang lain tak perasan pun


hari seterusnya di mabul dapat capture sunrise walaupun agak berawan... jadila dari takde..... untungnya bilik hujung sekali tak payah jalan jauh nak cari port, keluar bilik lalalala boleh capture... abis malas bersidai je kat tepi tingkap bilik



rezeki keluar subuh2 hari... dapat tengok penyu besar! ingatkan tade peluang nak jumpa, sebab selalunya dia munculkan diri petang dan petang sebelum tu tak pulak nampak dia keluar... siap nampak 2 ekor... tengah nak mengawan. tapi sayang ada bot kacau daun..... isk






open sea view dari tingkap bilik


lepas layan seaview, bersiapla kita untuk perjalanan seterusnya... pukul 930 bot sampai dan perjalanan balik ke jeti di semporna lebih kurang 45 minit, agak mendebarkan jugala bila bot berhenti di beberapa tempat sebab ada masalah enjin o_O"

sampai di jeti terus menapak heret beg roda yang berat macam anak gajah tu ke stesen bas yang berhampiran untuk ke destinasi seterusnya... LAHAD DATU nampak macam dekat tapi sebenarnya jauh gila. terus amik bas yang tak macam bas ke lahad datu, bagi yang tak tau, kat sana bas yang macam kita ada kat sini ni ada tapi tak banyak.. kebanyakan bas sebenarnya adalah van yang boleh muatkan lebih kurang 12-15 penumpang. tambang dari semporna ke lahad datu RM20 seorang. mahal?! ya agak mahal berdasarkan keselesaan yang ada.... perjalanan 160km tapi takde headrest, memang bagi kita yang dah biasa ada bas yang sempurna ni mmg sangat tak selesalah... tapi apakan daya... demi kawan yang nak menikah pukul 3 kami gagahkan jua... moga2 sempat sampai tepat pada waktunya. kalau nak tunggu bas yang selesa tu tah pukul berapa sampainya.

 ada rupa macam pesalah yang kene angkut naik van polis tak?! hahahaha

..........dan perjalanan 160km tu naik turun bukit, selekoh tajam, memang sangat mencabar, waktu lalu pos kawalan PGA di semporna, kenala jugak tunjuk mykad. kot2 ada penumpang ni pengganas yang dicari2.

lepas 2 jam sampaila kami di bandar seri perdana lahad datu, sebab rumah pengantin agak jauh ke dalam terpaksala salah sorang ahli keluarga pengantin jemput kami... waktu tu dah 2.30pm, tunggu punya tunggu... nak tau sapa yang jemput? mak pengantin!!! bila kami tanya kenapa aunty tak suruh orang lain? dia kata sebab dia sorang je yang kenal kami selain dari pengantin.... huhu... terharu.. terima kasih banyak aunty...

Alhamdulillah kami sempat sampai tepat pada waktunya... elok je sebelum pengantin turun, cuma yang tak bestnya kami ni busukkk! orang lain kemain lawo lagi... kami ni ngan seluaq jin, busuk, muka berminyak... maluuuu

amik gambo ngan pengantin yang cantik ^_^ walaupun diri ini sangat busuk


pengantin sama cantik dan sama padan... macam pinang di gelek lori... hihi.. esoknya macam biasa, majlis resepsi... cuma disana majlis sepanjang hari, dari 11am - 11pm, ada yang 3hari3malam memang sampai tahap pengantin pengsan kepenatan. tetamu lebih suka datang waktu malam mungkin sebab tak panas dan kalau kita disini tak jumpa pengantin pun tak apa, tapi disana tetamu tetap akan tunggu untuk bersalaman dengan pengantin.


okeh done part 2 kita sambung lain kali eh






Saturday, May 25, 2013

Sabah Gateway Day 2 - Semporna - Mabul & Kapalai Island (Part 1)

entry ini agak panjang, jangan muntah hijau korang tgk tulisan ya

Day 2

0530am 

Wah awal seh bangun kat sini.... hihi kalau kat umah 530 mmg bergulung dalam selimut.. jangan harap nak bangun.. kecuali kalau kene attend meeting kul 8pg.. Aktivity harini adalah menuju ke Pulau Mabul! yeay!! setelah 2 tahun tak melawat pulau & melihat pemandangan bawah laut... kul 7 pagi dah ready kat lobby coz ada driver akan jemput!! cehcehceh exclusive sangatla kunun ada driver bagai kanns.. just request je dari operator yang bawa kita ke mabul, kalau takat ambil di sekitar pekan semporna mereka tak charge apa - apa

Lobby Marina Hotel 

untuk ke Pulau Mabul ni ada beberapa beberapa operator yang boleh dipilih, kami pilih Uncle Chang, dan dalam beberapa operator yg saya tanya uncle chang yang paling murah. Uncle Chang tak charge apa2 pun untuk jemput kita dari hotel ke Jeti. waktu buat reservation memang tak bayar apa2. Waktu hari kita nak pergi baru dia akan kutip semua fees sebelum kita naik boat.

Mmg kene amik operator untuk ke Mabul, takdela bot penambang setengah jam sekali ke..

Harga Pakej untuk kami berdua di uncle chang termasuk makan, takde public restoran di mabul... cuma ada perkampungan kecil Bajau kat Mabul, jadi makan sume kat Lodge masing2la. Kalau taknak bermalam kat mabul pun boleh, tapi fikir masak - masak ya... jangan jadi macam 1 couple yang pergi sekali dengan kami. dia cuma ambil day trip. bila dah pergi snorkelling dah jatuh cinta kat mabul, nak bermalam kat sana pulak... tapi tak dapek nak nolong coz semua accomodation diuruskan office kat Semporna, dan waktu dia pergi tu mmg takde bilik kosong dah pun.


Chalet        : RM120 per person x 2 pax x 1 night x 6% gov't tax = RM254.40
Snorkeling  Kapalai: RM30 per person x 2 pax = RM60
Boat transfer: RM100 per person x 2 pax = RM200
Jetty fee: RM2 per person x 2 pax = RM4
TOTAL = RM518.40


Waktu kami kesana kebetulan waktu ni 'High Season' jadi mahal sikit lor charge.... mujur sempat book walaupun dah last2 minute sangat. jadi sapa2 nak kesana just drop enquiry ke uncle chang. dorang akan bagi  the best price. kalau sapa2 ada duit lebih nak wat discovery diving (without licence - dorang akan bawak kita explore) cuma RM250

kalau nak amik Diving License start RM850 >> cita - cita lepas ni lewww, harap - harap ada rezeki nak amik ^_^

Snorkelling di Mabul free of charge (3 kali sehari 9.30am, 11am, 230pm) mmg abis itamla kalau pulun 3 tempat ni sekali ni dalam sehari. RM 30 tu untuk snorkelling di Kapalai sebab Kapalai agak jauh dari mabul. Snorkelling Gear tak termasuk dalam pakej, kene bayar separate kat Mabul. RM 15/set. Untuk orang - orang yang tak pandai berenang macam kami ni dinasihatkan amik Fin ya.... Sewa Fin RM15/set.




muka lemau bangun tido tapi excited nak g pulau... hihi


Dragon inn floating resort, sebelah je ngan ofis uncle chang. salah satu affordable accomodation yang ada di Semporna. cuma kalau nak makan kene menapak jauh sikit. 

 Office  Uncle chang, sesi membelanjakan wang... KA CHING!!! gigil2 nak keluarkan RM500 

 Mesti sign baru boleh pegi...



BFF Happy faces!!

Everything settled... jom kita ke Mabul! Mabul adalah salah satu pilihan accomodation untuk orang yang nak ke Sipadan, sebab permit ke sipadan sangat sangat limited. hajat hati nak juga kesana tapi kalau nak kesana baik waktu dah ada diving license.. baru berbaloi!  lagipun waktu kami terhad. kami di Mabul cuma semalam. 


biru sepanjang jalan...


sampai sudah..... 


ni bilik kami dapat.. bilik hujuuuuuuuung sekali... nak pergi makan kene jalan jauh T_T pastu air pun sedeh!! kat Uncle Chang ni siang start 8am takde elektrik ya. sebab kebanyakan orang keluar snorkeling & diving. Lepas pukul 5 petang baru ada elektrik. kotla korang terkejut lak bila masuk bilik pasang2 aircond tak de reaction pape. actually bilik kami boleh muat untuk 4 orang. tapi sebab bilik 2 orang dah habis, bolehla dari takde. nak duduk kt dorm macam tak sanggup je. lainla kalau kita memang datang dalam kumpulan besar.

Sampai di mabul pukul 920am. dia bagi breakfast dulu before turun snorkeling,  dalam 945 baru g snorkeling kat 1st spot, waktu ni kelam kabut sikit dorang bagi snorkeling gear pastu terus suruh naik boat. kami ni terpinga2 terus jelah naik. konfius sebab dorang tak bagi fin ke? (waktu tu tak tau fin adalah separate price!) redha jelah pergi.... bila dah turun kelam kabutla sebab tak gerak2 walaupun rasa dah jenuh kaki bergerak o_O" ... mmg sedih tak nampak apa2 sebab bot turunkan dekat tempat dalam. kami nak bergerak ke tempat cetek tak sampai2! ditambah pulak waktu kami kesana arus agak kuat. pasrah!! doploh minit berenang2 tapi dok keliling2 boat je.. T_____T  last2 naik jelah...

bila naik bot satu masalah lagi... mabuk!! sebab arus kuat tolak boat mmg dan2 rasa nak muntah, pening kepala... rasa naik biru muka tahan.


orang bajau datang jual hasil tangkapan..... gila besar2 ketam yang dorang jual tu 


warna air laut sangat menggiurkan

resort di kapalai. actualy kapalai ni bukan pulau, dia cuma ada resort atas air. harga berapa saya tak tahulah... yang pasti saya tak mampu T_T 


kali ni kami turun buat kali kedua, di Kapalai. dan kali ni sangat awesome!! sebab dah sewa fin dan dapat berenang jauh ^_^! dapat rakam beberapa video. tak terasa berenang 40 minit kat sana. keasyikan tgk ikan dan karang laut. Lepas dah beberapa kali tertelan air laut baru terasa mabuk dek kerana arus yang agak kuat. bila nak balik lagi bertambah biru muka melawak gelodak dari dalam perut. tambah pulak otw balik bot problem pulak... tetiba berenti tetengah laut tu... bau diesel naik.. lagila rasa nak pitam!

sampai je bilik mmg tak boleh tahan sudah... adoiyai.. tak pernahle pulak g snorkeling sampai mabuk camtu sekali....isk dahle air paip dia pun rasa payau.... huhu


lunch time.... makan je apa yang diprovide eh.... kate backpackers lodge... redha jela kan... yang pasti kat sana rasa makanan dia macam kurang rasa. kurang masin, kurang pedas 








 disebabkan kemabukan melampau, kami tak larat dah nak turun utk snorkeling untuk spot ke 3, mmg rugi tapi tak bley tahan wei.... amik angin petang..... jelah depan bilik. disebabkan bilik hujung sekali, mmgla takde front seaview, tapi ade wide side seaview... hihi


oklah berenti sini dulu.... sambung part two plak kemudian..




Monday, May 20, 2013

Sabah Gateway Day 1 - KL - Tawau - Semporna

Haish.. dah berminggu - minggu balik baru nak up cerita ya... ini kira ok lagi.. time ke bandung dulu langsung tak up cerita sampai sekarang! ahahaha.... biasala.. bila ada perkara yang mengguris kalbu terjadi waktu bercuti terus sentap tanak cerita kat blog... cuma biarkan saja ia terhapus dengan masa.... walaupun trip kali ni pun ada tragedi.. tapi takpalah...

dah... dah... dah..  mengarut ke lain pulak...

orang lain selalu ke sabah selalunya akan ke kota kinabalu, tapi kami tak.... kami menuju ke tempat yang panas 2-3 bulan sebelum ni dengan pengganas. Tawau, Semporna, Lahad Datu. Sebelum pergi memang ada yang tanya tak takut ke kalau jadi apa2? hmmmm.... kalau benda nak jadi kat mana2 pun boleh jadi kan? kita tawakal dan berserah pada Allah moga perjalanan dipermudahkan.

hari 1 - pagi2 dah minta en suami hantar sampai ke kl sentral, amik skybus terus ke LCCT, flight sepatutnya 1030 retime jadi 1005. jam 0905 sampai dah LCCT.. bila drop luggage dorg tanya "sorang lagi tak naik ke?" "hmm.. dia drop kejap lagi... flight dia dari penang belum sampai lagi..." partner jalan2 kali ni cik faiz, turun dari kulim. amik flight penang-LCCT-Tawau. BFF dari zaman sekolah gitew!! ahahaha

sementara menunggu cik faiz ni sampai dok jeling flight schedule.. bilala cik mek ni nak sampai... paham jelah  kapal terbang merah tu kanns.. 0920 dia dah touch down tapi 0945 baru nampak dia.. nak terus boarding tak boleh.. dorg insist untuk drop luggage sedangkan masa tu dah closed. T_T disitulah tragedinya.... cik faiz ni dah request utk fly thru luggage dari penang, tapi kaunter Air Asia ckp tak boleh. kene collect luggage cam biasa dan check in balik kat LCCT!! dan natijahnya.........

KAMI TERLEPAS FLIGHT!!!  T__T

kenapa saya tak naik dulu? boarding pass faiz ada dekat saya, for surela kene tunggu dia kan?! dan by the time dia dapat collect luggage n lari  ke balai berlepas, pintu dah closed pun!!! Grrrrrr!!!!
pastu yang bestnya, luggage saya yang dah cek in awal2 tu boleh dikeluarkan balik dan kene collect kat customer service... boleh pulak eh?!

kenapa faiz amik flight lambat sangat? yela sepatutnya flight kami 1030. tetiba flight kl - tawau retime 1/2 jam tapi flight dari penang tak... there should be reason why we chose the stipulated time to depart, but they just simply change schedule...  yang sakit hati kenapa takde flythru luggage service?! penang is international airport... lainla kalau dari airport kecik kita fahamla... sangat2 dissapointed dengan cara air asia.. lepas beli tiket kita bukan bole dengan lapang hati naik flight.. adeeeeee je perkara yang akang membuatkan RM kita keluar lagi.... ka ching! ka ching! mementang customer dia ramai... service quality mmg out!

masa tu ada adengan termenungla jugak... should we proceed with another ticket or not?! akhirnya cik faiz pejam mata SWIPEla card dengan nilai 800++ untuk kami berdua T___T

Maka naiklah kami di penerbangan seterusnya......harga tiket patratuslebih tu membolehkan kami duduk di emergency exit... 'seronok'!! sebelum take off ada sorang F.A. datang kat kami 'cik, kalau ada apa2 kecemasan berlaku, pastikan kapal terbang berhenti baru buka pintu kecemasan, blablabla....."  tetiba dia ter'pause' teragak2 nak cakap.. last2 dia cakap "......sebenarnya saya nak cakap in english"  kami masa tu dah pandang2... apa muka kampung ulu banat sangat ke kami ni sampai takut kitorang tak faham kalau dia nak speaking london?! so saya just cakap "yes miss, you can explain the instruction in english... we dont mind" pastu F.A tu pun terangla... la.... kot ingatkan berhabuk sangat englishnya sampai nak terang dalam bahasa ibunda sendiri pun susah... sampai ke sudah kitorang dok gelak2 pasal peristiwa FA tuh.. akekeke

 waktu ni kami sampai di airport tawau.. alhamdulillah selamat mendarat.. sebelum apa2 solat siap2 di airport sebab waktu tu baru teringat yang sabah waktu solat awal 1 jam. jadi kalau nak terus ke Semporna kalau nasib tak baik Maghrib baru sampai. after lega semua sekarang fikirkan ground transport pulak. dari airport tawau ke bandar tawau 1 teksi rm45 ya kawan-kawan... waktu tu otak dah macam mesin cash register.. everything KA CHING!!!

Nasib baik dapat pengantin yang memahami kepayahan rakan2 yang datang dari jauh ni, walaupun kami tak terus ke rumah pengantin, tetap dihantarkan adik lelakinya dari Lahad Datu untuk menjemput kami dan hantarkan pula ke Semporna!Jasamu dikenang Lizan!! Sayang kamu! Dengar macam dekat je kan Tawau - Semporna - Lahad Datu... realitinya?! Nan hado!! kematu montot... jauh gilos! kalau amik teksi dari tawau ke semporna chargenya rm90 ya...


Di Semporna kami bermalam di Marina Hotel; booking melalui Agoda.com. tu 1 hal jugak...berpusing mencarik hotel... pat lima kali round roundabout yang sama! ahaha map kat agoda langsung tak membantu... hampir je nak putus asa nak carik hotel lain. nasib baik jumpa! memang betul2 outskirt pekan semporna. agak tersorok. Malangnya dapat bilik tade tingkap. suffocated! sib baik tade problem claustrophobia! kihkihkih.. jadila.... janji ada tempat tido... dah penat melalui banyak menda sepanjang hari. Dinner dekat kedai bawah hotel je. tenaga dah habis nak menapak jauh2...


selamat malam!!

- end Day 1 - 


Friday, May 10, 2013

Awesome Mabul!


Breathtaking view @Mabul Island (2/5/13)

Rindu mau kesana lagi

Tuesday, April 30, 2013

Bercuti secara 'Gamble'... berani tak??

holiday mood is in the air!! hihi

saya bukan jenis yang pergi bercuti secara 'gamble'. Pernahla sekali ke Terengganu, tak de persiapan apa pun. book hotel pun tak, itenerary lagila hampeh takde. waktu tu cuma risaukan test PAC untuk PTD tu je. lagipun before pergi tu memang kerja tengah banyak gila kat ofis. mmg tak sempat nak buat survey ke apa. mujur kami sampai awal dan senang dapat hotel sebab ada peserta yang sampai petang hotel semua penuh! PITAM!!

Tapi saya tak kisah sangat dengan itenerary. tak kisah pasal aktiviti yang penting bila sampai tempat tu dah ada tempat nak tido.. book hotel awal. kalau tak mmgla runsing semacam... sampai tak bleh nak tido... haha...

percutian kali ni memula nak gamble je. tapi tak boleh! walaupun kawan yang nak kawin tu dah yakinkan boleh je walk in. saya tetap rusing... takle nak tido susah hati.. sudahnya capai laptop terus buat study.. riki hotel. tanya kawan2... pastu satu lagi penyakit saya ni... tak suka buat call.. lagi2 kalau tak kenal orang tu. saya lagi suka sms/email/whats app.. jadi saya lagi tahan menunggu reply email dari buat call! Apesal tak tau.

So browse thru banyak online hotel booking nak carik hotel yang ok. tapi cam biasala.. kalau dah dekat sangat tarikh tu agak susah nak carik yang available.

 search - search - search

Alhamdulillah semua dah ok. email2 booking pun dah di reply.. 

bolehla tido malam dengan tenang! hihi



Monday, July 4, 2011

konvoi keluarga ke Mersing

1 julai 2011

Lepas 2-3 hari plan thru telefon, kami sekeluarga mulakan perjalanan ke Mersing untuk memenuhi jemputan saudara disana. Selama 28 tahun ni memang saya langsung tak pernah jejakkan kaki ke Mersing! kira excitedla juga nak kesana.

Lebih kurang jam 1030, lepas dah tahu sapa yang jadi imam muda unggul barulah kami bertolak. 2 kereta gerak dari Alam Megah, Seksyen 27 Shah Alam dan 1 kereta dari Bandar Menjalara, dah set nak berjumpa di RnR Seremban. Sebenarnya langsung tiada perancangan yang khusus, dan semua tak dapat nak agak samada keadaan jalan ataupun jarak yang perlu kami tempuhi. Cuma berbekalkan sedikit petunjuk arah dari makcik disana, yang lain semua ikut signboard. GPS ada juga membantu, tapi ada ketika dia lebih banyak memeningkan pemandu!

waktu keluar dari rumah saya hanya jadi co-pilot, kakak yang memandu tapi sebab ada insiden yang hampir menghentikan jantung kami ketika di Putra Height, bila berkumpul di RnR Seremban, suami minta saya yang memandu (suami tak boleh memandu waktu malam). Tanpa banyak soal terus mengambil tempat di posisi pemandu, dalam fikiran mencongak takla jauh mana sebab kami sepatutnya akan singgah bermalam di Melaka sebelum meneruskan perjalanan keesokan harinya. Rupanya saya silap! dah sembang2 dalam kereta baru tau kami akan terus ke Mersing! uwaaaaaa!!!!! jauhnya nak kene drive! tapi sebab dah darurat, orang lain memang dah tak boleh nak memandu, kuatkan hati moga - moga perjalanan kami dilindungi-Nya

Sampai di tol Ayer Hitam lebih kurang pukul 2 pagi. Masa tu barula nak pasang GPS, kot ingatkan dah dekat, rupanya dekat 200km lagi! uwaaaaaaa!

dari Ayer Hitam ke Kluang overall jalan okla dari Kluang ke Mersing jalan yang mencabar! jalan bengkang bengkok lebih kurang 115km.. kiri kanan gelap gelemat, kabus tebal mengiringi perjalanan kami cuma sesekali berselisih dengan lori. Mak ada juga bersuara "takdeke masjid ke, rumah orang ke.... gelap je semua" "agaknya tak banyak rumah tepi jalan kot" cuma itu jawapan yang paling selamat saya boleh berikan pada mak.. huhu.. padahal ada cuak jugak kot2 ada pulak benda pelik2 melintas depan keta.

Alhamdulillah jam 430 pagi kami sampai ke bandar Mersing. Kami ke masjid nak tumpang rehat dan solat subuh ( tu pun sempat sesat lagi! sesat kat celah2 rumah orang) penangan GPSle ni

lepas solat subuh konon nak cari chalet, nak bagi driver2 ni rehat sementara nak tunggu tengahari. Ikut arahan GPS, sekali lagi terpusing - pusing kami di bandar Mersing tu, sudahnya jumpa kawasan letak kereta berhampiran Jeti ke Pulau. Anak2 semua dah menjerit seronok bila nampak pantai.

betapa tenangnya rasa dapat tengok matahari terbit.


ramai orang jogging kat sini. Gaya hidup sihat gitu..


punyala jauh nk datang sarapan.. hihi. Tengah sarapan nila nampak makcik tengah jalan2. pada diala kami bertanya mana pantai yang boleh budak2 ni mandi dan ada chalet utk driver berehat. Makcik tu suggest kat pantai Air Papan. Kesanala kami tuju lepas kenyang sarapan wajib tiap kali jalan jauh, nasi impit-kuah kacang-pulut kuning-asam pedas tulang dll


11km dari bandar Mersing - Pantai Air Papan, budak2 je yang mandi.. mak + bapak budak lagi suka layan mata. saya pun takat celup kaki jek.. penat.. baik tido! ^_^ Ombak boleh tahan kuat jugakla.

chalet nila kami tumpang melepas lelah. chalet harga seratus tapi condition dalam bilik tak serupa harga. katil nak roboh + pintu bilik air takde kunci + tempat sangkut baju pun takde. tapi sebab dah letih malas nak komplen banyak. janji dapat tido

lepas dah kenduri, peluk2 dengan sedara mara tapi tak snap sekeping pun gambo pengantin. mak jumpa sepupu dia yang dah 30 tahun tak jumpa. solat zohor jamak asar siap2 terus gerak balik. Barulah nampak semuanya, hutan banat + felda + ladang kelapa sawit kiri kanan jalan kami.

Perjalanan balik, cuma singgah di Kluang, RnR Pagoh, Melaka(singgah rumah mertua kakak)

sampai balik di Shah Alam pukul 1130 mlm. cukup 24 jam perjalanan kami! fuhhh!!!! Dari shah alam ke rumah drive dah rasa macam dalam mimpi, melayang2 je. Alhamdulillah selamat sampai di Sg Buaya jam 105pagi.

Dapat tilam dan bantal terus lena sampai 11 pagi esoknya! keadaan kurang stabil mamai2 makan tengahari suami beli lepas zohor sambung tido balik sampai jam 6petang. bangun baru rasa siuman sikit.. hahah sian suamiku, dia gerak ajak g tesco beli barang dapur pun tak sedar... dia 3-4 kali keluar pun bini tak sedar donia jugak! nasib baik dia tak pakat bacakan yassin... hahaha


budak kecik yang tiba - tiba mengamuk kat kawasan hutan2 tuh. padahal dia tido nyenyak sebelum tu. wat suspen je tau!


kalau ditanyakan nak pergi mersing lagi tak? lain kali kalau nak g mersing kita naik bas jelah.. T___T

Friday, October 22, 2010

holiday mode.. HAPPY!!!

HUWAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

banyaknya keje minggu ni.......
sedihsedihsedihsedihsedih

tapi tetap terima kasih kat bos bos dan bos sebab bagi saya cuti next week. betapa mudahnye nak cuti, cakap je... "bos, sy nak cuti next week isnin sampai rabu boleh??"

and seperti biasa... cuti approve tanpa banyak soal... alhamdulillah

saya nak kemana??

alah saja nak berhanimun dengan suami di seberang... tempat yang boleh mentransfomkan seorang perempuan biasa menjadi makhluk yang gila shopping!! sengihnampakgigi

harap2nya saya takkan bertukar jadi makhluk itu... biasa biasa sudah....
jelirjelirjelir habislah duit laki aku!!! gatai

dan yang membuatkan saya double triple happy....

tengahari tadi, bos besar panggil masuk bilik dia siap jerit macam nak makan orang.... seriau betul dengar.. haish...

"kejap bos kejap " dalam hati dah membebel2 mencari kesalahan ape yang saya dah buat hari ni.. haih...

bila masuk je dalam bilik bos, dia hulur envelope

"nah, buat belanja g sana nanti..."

gila terkejut weh! rezeki yang langsung tak terduga.. maklum sajalah dengan keadaan syarikat yang sangat genting... dapat gaji on time pun dah cukup syukur

"alhamdulillah, thanx bos! boleh saya buat belanja g sana nanti"

celebratecelebratecelebratecelebratecelebrate

walaupun takla banyak mana.. tapi aku tetap happy gila golek2!

memang sayang bos bos dan boslah!!
lovelovelove saya belanja bos2 semua minum kat kedai mamak nanti yeminumminumminum

bolehla i bertukar jadi makhluk gila shopping kat sana nanti!
sengihnampakgigisengihnampakgigisengihnampakgigi

moga perjalanan kami selamat, dan selamat kembali semula ke bumi bertuah ini....doadoa

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

::peringatan buat pengunjung::

"segala kandungan dan sebarang pernyataan yang berada didalam blog ini adalah datang dari repekan puan empunya blog ini. segala ayat pedas, manis, masam atau masin hasil dari idea, email dan segala macam benda adalah semata2 untuk memuaskan hati beliau. kalau ada yang baik jadikanlah tauladan dan kalau yang tak baik, jadikanlah sempadan

puan empunya blog juga tidak bertanggungjawab akan kesahihan sesetengah fakta yang terpapar disini. kepercayaan adalah tanggungjawab anda sebagai pembaca"